Monday 20 February 2012

Teknik Promosikan BLOG percuma

18 Teknik Mudah Promosi Blog|Tarik Trafik


18 Teknik Mudah Promosi Blog|Tarik Trafik
Kepada korang yang baru nak berblogging ataupun yang dah lama tapi belum tahu lagi cara nak promosi blog, papa nak share 18 teknik mudah untuk promosi blog korang. Bukan nak mengajar sebab trafik blog ni pun ciput je tapi sekadar nak share apa yang saya tau sejak mula berblogging tak lama dulu. 

Ada banyak lagi cara promosi tapi papa cuma senaraikan beberapa teknik je yang paling mudah dan senang . Gunakan teknik ni sebaik mungkin dan rajin-rajinkan diri sendiri buat promosi k. Yang paling penting kena rajin..Tu je. Kalau malas tak dapat la den nak tolong^_^. Jom terjah 18 teknik mudah promosi blog kat bawah ni.

1. Selalu update blog dengan artikel terbaru. Pastikan blog tak terbiar dengan artikel yang lama. Lagi rajin korang update lagi bagus.


2. Bagi benda yang percuma untuk orang download supaya orang seronok melawat blog kita.


3. Kenalpasti sasaran pelawat contohnya blog yang menjual tudung sasarannya adalah wanita. Jadi, banyakkan promosi kepada blog yang pemiliknya adalah wanita.

4. Tinggalkan komen pada Chatbox dan promote link korang bagi blog yang mempunyai Chatbox ataupun dipanggil BLOGWALKING^_^


5. Buat link exchange / banner exchange dengan blog lain.


6. Rajinkan diri untuk komen yang bernas di blog orang lain dan letakkan sekali link korang. Mesti tuan punya blog akan datang balik ke blog korang. (Tapi ada yang cakap kalau letak link sekali macam tak ikhlas nak komen??)


7. Buat analisis statistik pelawat blog menggunakan tools percuma seperti Google Analytics. Kalau korang tak tau lagi cara nak guna, boleh terjah kat sini
Panduan Memasang Google Analytics.

8. Buat page contact us untuk mendapatkan feedback dan komen dari pengunjung.


9. Cipta sendiri tagline yang menarik untuk memudahkan pelawat ingat blog  kita Contohnya Just Do It untuk Nike, Rentak Muzik Terkini untuk ERA, Sumber Informasi Terkini untuk zuarxpdc.com.


10. Dapatkan PageRank (PR) yang baik di dalam Google dan Search Engine. Blog ni pun pagerank tak naik-naik..Dulu dapat pagerank 1 lepas tukar domain terus hilang^_^


11. Gunakan function RSS supaya orang lain boleh subscribe. Contohnya boleh baca melalui e-mel. Korang boleh masukkan e-mel ke dalam kotak di bahagian atas blog ni kalau nak langgan melalui emel.


12. Gunakan domain yang ringkas supaya mudah orang ingat contohnya www.zuarxpdc.com *Lalalala*


13. Promosi blog melalui signature email. Macam mana nak buat signature kat email?Klik sini


14. Promosikan pada laman social yang popular seperti Facebook, Myspace, Friendster, Twitter dll.


15. Submit URL blog korang di Directory Listing seperti DMOZ.org, blogmalaysia.com, gengblogger dll.


16. Submit URL di search engines. Contohnya Google, Yahoo, Alexa, MSN dll. Cara submit blog terjah sini Cara Submit Blog ke Search Engine.


17. User friendly. Jangan masukkan terlalu banyak javascript, gambar atau animasi supaya blog boleh loading dengan cepat untuk memudahkan lagi proses SEO.


18. Bagi blog yang ada widget feedjit, lepas korang melawat sesuatu blog URL blog korang akan tersenarai pada widget feedjit blog tersebut dan tuan punya blog mesti akan melawat balik. Setiap hari korang lawatlah blog tu untuk dapatkan traffic percuma. Sama jugak macam widget di gengblogger..



Teknik Extra:
19. Kalau korang ada pasang iklan Nuffnang, dapatkan status Glitterati..Jangan pasang iklan lain selain iklan nuffnang. Nanti korang boleh ping blog korang di www.innit.nuffnang.com..Tapi, hanya blog yang dapat status Glitterati saja yang boleh ping kat situ.

20. Buat la entri yang berkualti, entri yang best-best..Sebab orang akan selalu masuk kalau ada informasi yang berguna..

21. Pastikan jugak tajuk tu hot..Maksudnya letak tajuk yang boleh tarik minat orang nak baca. Kalau buat tajuk macam ni "Kucing". Orang nak baca pun malas kan kecuali letak macam ni "Kucing Merogol Tuannya". Agak-agak orang nak klik baca tak?Koh3

Kalau ada lagi nak tambah korang boleh tambah kat bawah k. Sama-samalah kita berkongsi ilmu^_^. Publish balik entri lama..Tapi ada 3 teknik extra..^_^

Sumber http://www.zuarxpdc.com/2009/12/18-teknik-mudah-promosi-blog.html#ixzz1myKlxJ2I
banner
Previous Post
Next Post

0 comments: