Thursday 16 February 2012

Fungsi Backlink Nofollow dalam Index Seo


Fungsi Backlink Nofollow dalam Index Seo



Fungsi backlink Nofollow dalam index seo ini aku akan huraikan apa manfaat backlink dari laman yang setting atribut nofollow seperti dari blog, web 2.0, social bookmark, ping site dan lainnya dalam index seo kita. Adakah ianya di kira sebagai backlink? atau ianya tidak di index robot crawler sebab bukan dofollow?

Artikel ini di ilhamkan dari beberapa artikel webmaster yang menyatakan backlink nofollow tidak di index dalam seo. Pada aku presepsi itu tidak benar dan izinkan aku berikan pendapat yang berlainan.

Backlink Nofollow di Index dan fungsi dalam Seo



  • Seperti biasa aku jelaskan, google sukakan natural backlink. 
  • Backlink Nofollow masih di index melainkan ianya dalam setting yang di ubah kepada syntax no-index.
  • Namun begitu, backlink nofollow kurang 'wieght' memberikan populrity dalam seo berbanding dofollow.
  • Backlink nofollow dari site yang mempunyai pagerank tinggi masih boleh membantu mengganjakkan entri kita ke posisi yang lebih baik di search engine.
  • Selain kita perlu ada backlink dofollow. Kita perlu variasikan jenis backlink kita agar kelihatan natural, dengan ada backlink dari nofollow juga. 


Contoh : Aku pernah membuat artikel dummy yang memberikan acnhor text backlink yang di target pada carian SE google dengan site pagerank tinggi nofollow (hubpages). Selepas entri dari site tersebut terindex di SERP google, entri aku turut berganjak ke posisi yang lebih baik dalam keyword yang banyak saingan itu. Ternyata di sini, backlink nofollow dari site ber-pagerank tinggi itu still boleh membantu aku dalam seo.

Extra : Sekiranya ingin membuat dummy artikel dan backlink, pastikan kita tahu caranya bagaimana ianya akan kelihatan berkualiti dan natural  seterusnya di index google kemudian membantu posisi SERP entri kita sendiri.



Sebenarnya entri ini khas buat mereka yang ada target seo untuk hala tuju blogging masing-masing. Mungkin memerlukan organik trafik untuk berniaga, affiliate, visitor, berdakwah dan sebagainya. Sekiranya belum ada kepercayaan dari google (pagerank rendah), perkara sebegini sangat membatu kita bersaing di search engine dalam satu-satu keyword yang di pertaruhkan.

Sekian huraian bagaimana backlink nofollow membantu blogger dalam index seo.
banner
Previous Post
Next Post

0 comments: