Allah
s.w.t menciptakan tubuh manusia dengan fungsi masing-masing. Justeru
Islam melarang dari mendatangi isteri dari ‘duburnya' dan juga semasa
haid atau nifas, kesemua pengharaman ini mempunyai dalil dan nas yang
khusus. Namun isu ‘oral seks' tidak mempunyai dalil khusus yang
melarang, ini menyebabkan berlakunya perbezaan pendapat di kalangan
ulama Islam.
Ulama
sepakat bahawa jika sekadar menyentuh atau menggosok kemaluan suami dan
isteri tanpa ‘oral seks', adalah dibenarkan menurut para ulama Islam
kerana ia tergolong dalam bentuk aktiviti menaikkan syahwat antara suami
isteri yang diharuskan.
Berkenaan isu oral seks, ulama terbahagi kepada dua kumpulan :-
Yang mengharuskan :
Dr Syeikh Yusof Al-Qaradawi berfatwa
harus untuk mencium kemaluan isteri atau suami dengan syarat tidak
menghisap atau menelan apa jua cecair yang keluar darinya. Menelan atau
menghisap sebegini adalah MAKRUH disisi Islam kerana ia salah satu
bentuk perlakuan zalim (meletakkan sesuatu tidak pada tempatnya) dan
melampaui batas dalam hubungan seksual.
Apa
yang pasti diharamkan menurut beliau adalah ‘anal sex' atau seks
melalui lubang dubur, kerana terdapat nas yang jelas mengharamkannya,
adapun ‘oral seks' tiada sebarang nas jelas dari Al-Quran dan hadis yang
melarangnya.
Pandangan
‘harus' atau boleh dilakukan ini dikongsi oleh Mufti Mesir, Syeikh Dr
Ali Al-Jumaah dan juga Dr. Sabri `Abdul Ra'ouf (Prof Fiqh di Univ
Al-Azhar) apabila mereka menegaskan, tindakan ini harus selagi mana
ianya benar-benar dirasakan perlu bagi menghadirkan kepuasan kepada
pasangan suami dan isteri, terutamanya jika ia dapat menghindarkan
pasangan ini dari ketidakpuasan yang boleh membawa mereka ke lembah zina
kelak.
Perbincangan ringkas
Namun
begitu, saya kira kesemua mereka yang mengharuskan termasuk Syeikh
Yusof Al-Qaradawi tidak pula menghuraikan satu isu yang mungkin boleh
dipanjangkan perbahasannya, iaitu bab kenajisan air mazi dan air mani.
Justeru,
saya mengira fatwa beliau mungkin boleh digunakan jika dalam keadaan
tiada sebarang cecair dikeluarkan semasa aktiviti oral sex ini
dilakukan. Namun keadaan ini dikira sukar berlaku kerana bagi seseorang
yang normal, nafsu yang meningkat pastinya akan mengeluarkan cecair
pelincir iaitu mazi.
Air mani lelaki dan wanita dianggap najis menurut mazhab Hanafi dan Maliki. Mazhab Syafie dan Hanbali pula mengganggapnya suci.
Namun
semua ulama bersetuju air mazi adalah najis. Hasilnya, majoriti
pandangan ulama yang menyatakan menelan dan hisap termasuk cecair mazi
ini adalah haram atau makruh berat. Beberapa ulama kontemporari
menegaskan perlu membasuh dengan segera jika terkena mazi tadi.
Mazi
ibarat najis lain yang dianggap kotor dalam Islam, justeru haram
memakan tahi, meminum air kencing dan termasuk juga air mazi ini. Bukan
sekadar haram memakan najis malah ulama empat mazhab juga memfatwakan
haram menjual najis (kecuali diketika wujudnya teknologi untuk
menggunakannya sebagai baja), apatah lagi untuk menjilat, hisap dan
menelannya. Sudah tentulah ia lebih lagi diharamkan.
Selain
itu, menurut undang-undang Malaysia juga ia adalah satu perara yang
tidak normal, khusus buat orang yang agak luar biasa nafsunya.
"Oral
seks" juga tergolong dalam kategori perlakuan seks luar tabie, ia
adalah salah menurut Seksyen 377B Kanun Keseksaan dan jika sabit
kesalahan boleh dikenakan hukuman sebat dan 20 tahun penjara.
Justeru,
mana-mana pasangan kekasih yang melakukan perkara ini, boleh dilaporkan
dan diambil tindakan oleh undang-undang Malaysia. Dari sudut
undang-undang Islam, ia dikira berdosa besar dan bolehlah dijadikan
sebat dan 20 tahun penjara tadi sebagai peruntukan ta'zir di dalam Islam
bagi mereka yang sabit bersalah.
Ulama Yang Mengharamkan
Kebanyakan ulama Saudi mengharamkan perbuatan ini, ini dapat dilihat dari fatwa-fatwa berikut [1] :-
Mufti Saudi Arabia bahagian Selatan, Asy-Syaikh Al`Allamah Ahmad bin Yahya An-Najmi menjawab sebagai berikut,
"Adapun
hisapan isteri terhadap kemaluan suaminya (oral sex), maka ini adalah
haram, tidak dibolehkan. Ini Kerana ia (kemaluan suami) dapat
memancarkan mani, mazi dan lain-lain. Kalau memancar, maka akan keluar
darinya air mazi yang ia najis menurut kesepakatan (ulama'). Apabila
(air mazi itu) masuk ke dalam mulutnya lalu ke perutnya maka boleh jadi
akan menyebabkan penyakit baginya.
Melalui
pandangan ini, kita dapat melihat satu point yang penting, iaitu sejauh
mana tindakan ini boleh memberikan kesan buruk kepada kesihatan
pasangan. Menurut pembacaan saya, ulama yang membolehkan perilaku ini
juga bersetuju untuk mengganggapnya haram jika dapat dipastikan dan
dibuktikan dari sudut saintifik, ia boleh membawa bakteria dan
menyebabkan penyakit yang serius.
Saya
teringat pakar sakit puan, Dr Ismail Thambi pernah menyatakan bahawa
bakteria yang berada di mulut adalah sangat banyak berbanding di
kemaluan, justeru beliau menyatakan tindakan ‘oral sex' dibimbangi boleh
membawa penyakit kemaluan disebabkan bahagian mulut pasangan yang
mempunyai banyak bakteria dan kuman.
Selain itu, seorang lagi ilmuan Islam iaitu Syeikh Nasiruddin Albani berkata :-
"Ini
adalah perbuatan sebahagian binatang, seperti anjing. Dan kita mempunyai
dasar umum bahawa di dalam banyak hadits, Ar-Rasul melarang untuk
tasyabbuh (menyerupai) haiwan-haiwan, seperti larangan beliau turun
(sujud) seperti turunnya unta, dan menoleh seperti tolehan serigala dan
mematuk seperti patukan burung gagak. Dan telah dimaklumi pula bahawa
Nabi Shallallahu `alahi wa sallam telah melarang untuk tasyabbuh
(menyerupai) dengan orang kafir, maka diambil juga daripada makna
larangan tersebut pelarangan tasyabbuh dengan haiwan-haiwan-sebagai
penguat yang telah lalu, apalagi haiwan yang telah diketahui keburukan
tabiatnya. Maka sewajarnya seorang muslim - dan keadaannya seperti ini -
merasa tinggi untuk menyerupai haiwan-haiwan"
Namun, pendapat peribadi saya mendapati pandangan dan dalil yang
digunapakai oleh Syeikh Albani ini adalah tidak begitu kukuh, namun saya
tidak berhasrat untuk membincangkannya dengan panjang lebar di ruang
ini.
Tindakan
men‘generalize' semua jenis persamaan (tasyyabbuh) sebagai haram secara
total juga boleh didebatkan kesohihannya. Demikian juga menyamakannya
dengan perilaku binatang, benarkah binatang melakukan ‘oral seks'?, jika
sekadar menjilat mungkin ye, namun menghisap kemaluan si jantan? Adakah
binatang yang melakukannya?. Saya tidak pasti. Bagaimana pula binatang
ada juga yang mencium dan memeluk pasangannya. Adakah mencium dan
memeluk juga diharamkan kerana menyerupai binatang.? Sudah tentu tidak.
KESIMPULAN
Melalui perbincangan dan pendedahan ringkas di atas, jelas kepada kita
perbezaan dua kumpulan ulama ini. Dari hasil penelitian terhadap
pendapat mereka bolehlah saya rumuskan bahawa :-
1) Elok dijauhi aktiviti ini dan menghadkan kepada perilaku seks yang
lebih sihat bersama pasangan. Ini bagi menjauhi perklara khilaf.
2)
Harus bagi suami isteri untuk mencumbu kemaluan pasangan mereka dengan
syarat tidak menghisap, jilat dan menelan apa jua cecair. Ia juga
dituntut untuk membersihkan mulut dan kemaluan mereka sebelum melakukan
aktiviti ini sebaik mungkin bagai meninimakan kemungkinan penyakit.
Namun ia makruh yang cenderung kepada haram (makruh tahrimi) jika
perbuatan ini sengaja untuk meniru-meniru perbuatan aksi seks melampau
golongan bukan Islam dan juga binatang.
3) Haram hukumnya menelan mazi dan mani pasangan kerana Islam
mengharamkan umatnya dari melakukan perkara kotor sebegini, sama juga
seperti diharamkan menjual najis (kecuali baja yang akan diproses
melalui dengan bahagian kimia)
4)
Hukumnya menjadi harus berdasarkan keringanan khusus yang diberi oleh
Islam atau disebut ‘rukhshah' kepada pasangan yang amat perlukannya bagi
mengelakkan ketidakpuasan dan membawa masalah besar rumah tangga atau
lebih dahsyat lagi, zina secara rambang diluar rumah.
5)
Hukum melakukannya bersama pasangan kekasih atau mana-mana pasangan
sebelum nikah yang sah adalah haram, dosa besar dan boleh didakwa dengan
hukuman 20 tahun penjara di Malaysia. Namun ia tidak dianggap berzina
dalam erti kata dan takrif zina yang disebut di dalam kitab-kitab Fiqh
Islam. Ia hanya dianggap sebagai muqaddimah zina atau perdahuluan zina.
Dalam kaedah fiqh Islam, "Apa-apa yang membawa kepada haram, hukumnya
adalah haram jua"
Sebagai
akhirnya, selain dari membincangkan soal hukum, kita mesti jelas bahawa
hukum Islam sentiasa ingin melahirkan keutuhan rumah tangga dan
masyarakat. Kita mesti sedar dan berfikir samada tindakan oral seks ini
benar-benar membawa sesuatu yang berharga buat keharmonian rumahtangga
kita, dan apa pula kesannya kepada nafsu diri. Adakah ia semakin mampu
dikawal atau semakin buas sebenarnya.
Kita
bimbang, tindakan ini boleh membawa kepada keinginan nafsu yang semakin
membara dan tidak terkawal sehingga membhayakan diri dan masyaarakat di
sekeliling kita disebabkan nafsu buas dan luar biasa yang sentiasa
dilayan ini. Layanlah nafsu secara berpada-pada agar tidak ditawan
olehnya kelak. Fikirkan...
Wallahu'alam...
Mufti Saudi Arabia bahagian Selatan, Asy-Syaikh Al`Allamah Ahmad bin Yahya An-Najmi menjawab sebagai berikut,
"Adapun
hisapan isteri terhadap kemaluan suaminya (oral sex), maka ini adalah
haram, tidak dibolehkan. Ini Kerana ia (kemaluan suami) dapat
memancarkan mani, mazi dan lain-lain. Kalau memancar, maka akan keluar
darinya air mazi yang ia najis menurut kesepakatan (ulama'). Apabila
(air mazi itu) masuk ke dalam mulutnya lalu ke perutnya maka boleh jadi
akan menyebabkan penyakit baginya.
Melalui
pandangan ini, kita dapat melihat satu point yang penting, iaitu sejauh
mana tindakan ini boleh memberikan kesan buruk kepada kesihatan
pasangan. Menurut pembacaan saya, ulama yang membolehkan perilaku ini
juga bersetuju untuk mengganggapnya haram jika dapat dipastikan dan
dibuktikan dari sudut saintifik, ia boleh membawa bakteria dan
menyebabkan penyakit yang serius.
Saya
teringat pakar sakit puan, Dr Ismail Thambi pernah menyatakan bahawa
bakteria yang berada di mulut adalah sangat banyak berbanding di
kemaluan, justeru beliau menyatakan tindakan ‘oral sex' dibimbangi boleh
membawa penyakit kemaluan disebabkan bahagian mulut pasangan yang
mempunyai banyak bakteria dan kuman.
Selain itu, seorang lagi ilmuan Islam iaitu Syeikh Nasiruddin Albani berkata :-
"Ini
adalah perbuatan sebahagian binatang, seperti anjing. Dan kita mempunyai
dasar umum bahawa di dalam banyak hadits, Ar-Rasul melarang untuk
tasyabbuh (menyerupai) haiwan-haiwan, seperti larangan beliau turun
(sujud) seperti turunnya unta, dan menoleh seperti tolehan serigala dan
mematuk seperti patukan burung gagak. Dan telah dimaklumi pula bahawa
Nabi Shallallahu `alahi wa sallam telah melarang untuk tasyabbuh
(menyerupai) dengan orang kafir, maka diambil juga daripada makna
larangan tersebut pelarangan tasyabbuh dengan haiwan-haiwan-sebagai
penguat yang telah lalu, apalagi haiwan yang telah diketahui keburukan
tabiatnya. Maka sewajarnya seorang muslim - dan keadaannya seperti ini -
merasa tinggi untuk menyerupai haiwan-haiwan"
Tindakan
men‘generalize' semua jenis persamaan (tasyyabbuh) sebagai haram secara
total juga boleh didebatkan kesohihannya. Demikian juga menyamakannya
dengan perilaku binatang, benarkah binatang melakukan ‘oral seks'?, jika
sekadar menjilat mungkin ye, namun menghisap kemaluan si jantan? Adakah
binatang yang melakukannya?. Saya tidak pasti. Bagaimana pula binatang
ada juga yang mencium dan memeluk pasangannya. Adakah mencium dan
memeluk juga diharamkan kerana menyerupai binatang.? Sudah tentu tidak.
Melalui perbincangan dan pendedahan ringkas di atas, jelas kepada kita perbezaan dua kumpulan ulama ini. Dari hasil penelitian terhadap pendapat mereka bolehlah saya rumuskan bahawa :-
1) Elok dijauhi aktiviti ini dan menghadkan kepada perilaku seks yang lebih sihat bersama pasangan. Ini bagi menjauhi perklara khilaf.
2)
Harus bagi suami isteri untuk mencumbu kemaluan pasangan mereka dengan
syarat tidak menghisap, jilat dan menelan apa jua cecair. Ia juga
dituntut untuk membersihkan mulut dan kemaluan mereka sebelum melakukan
aktiviti ini sebaik mungkin bagai meninimakan kemungkinan penyakit.
Namun ia makruh yang cenderung kepada haram (makruh tahrimi) jika
perbuatan ini sengaja untuk meniru-meniru perbuatan aksi seks melampau
golongan bukan Islam dan juga binatang.
3) Haram hukumnya menelan mazi dan mani pasangan kerana Islam mengharamkan umatnya dari melakukan perkara kotor sebegini, sama juga seperti diharamkan menjual najis (kecuali baja yang akan diproses melalui dengan bahagian kimia)
4)
Hukumnya menjadi harus berdasarkan keringanan khusus yang diberi oleh
Islam atau disebut ‘rukhshah' kepada pasangan yang amat perlukannya bagi
mengelakkan ketidakpuasan dan membawa masalah besar rumah tangga atau
lebih dahsyat lagi, zina secara rambang diluar rumah.
5)
Hukum melakukannya bersama pasangan kekasih atau mana-mana pasangan
sebelum nikah yang sah adalah haram, dosa besar dan boleh didakwa dengan
hukuman 20 tahun penjara di Malaysia. Namun ia tidak dianggap berzina
dalam erti kata dan takrif zina yang disebut di dalam kitab-kitab Fiqh
Islam. Ia hanya dianggap sebagai muqaddimah zina atau perdahuluan zina.
Dalam kaedah fiqh Islam, "Apa-apa yang membawa kepada haram, hukumnya
adalah haram jua"
Sebagai
akhirnya, selain dari membincangkan soal hukum, kita mesti jelas bahawa
hukum Islam sentiasa ingin melahirkan keutuhan rumah tangga dan
masyarakat. Kita mesti sedar dan berfikir samada tindakan oral seks ini
benar-benar membawa sesuatu yang berharga buat keharmonian rumahtangga
kita, dan apa pula kesannya kepada nafsu diri. Adakah ia semakin mampu
dikawal atau semakin buas sebenarnya.
Kita
bimbang, tindakan ini boleh membawa kepada keinginan nafsu yang semakin
membara dan tidak terkawal sehingga membhayakan diri dan masyaarakat di
sekeliling kita disebabkan nafsu buas dan luar biasa yang sentiasa
dilayan ini. Layanlah nafsu secara berpada-pada agar tidak ditawan
olehnya kelak. Fikirkan...
0 comments: